ترشی زو (ترشی بیلهر)

ترشی زو یکی از انواع ترشی های خوشمزه می باشد، طرز تهیه ترشی زو بسیار ساده می باشد فقط باید طبق مراحل گفته شده پیش بروید تا یک ترشی بسیار خوشمزه تهیه کنید.

زو نام یک گیاه گوهی می باشد که نسبت به بقیه گیاهان کوهی فوق العاده گران قیمت می باشد شباهت زیادی به کنگر دارد با این تفاوت که تیغه های تیزی ندارد این گیاه در فصل بهار به بازار می آید که در تهیه ترشی از آن استفاده می شود که بسیار خوشمزه می باشد، در ادامه مطلب طریقه ساخت ترشی زو را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم
زو : دو کیلو

سرکه : به مقدار لازم

نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی زو
در ابتدا برای درست کردن ترشی زو سر و ته زو ها را به گونه ای پاک کنید که آسیبی به زو نرسد زیرا این گیاه از دل خاک بیرون می آید و ممکن است لایه های آن دارای گل و خاک زیاد باشد و بعد از پاک کردن آن ها را به مدت چند دقیقه درون آب قرار دهید تا کاملا تمیز شوند.

این کار نیاز به مهارت خاصی دارد تا لایه ها از هم باز نشوند سپس آن را آبکشی کرده و داخل یک سبد قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و آن ها را داخل یک قابلمه ای تمیز بچینید به خاطر اینکه لایه ها از هم باز نشوند می توانید با استفاده نخ آن را ببندید.

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زو بعد از اینکه زو ها را داخل ظرف چیدید روی آن را مقداری سرکه بریزید و زیر شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا مقداری زو ها پخته شوند و زهر آن نیز کاملا کشید شود.

بعد از اینکه مقداری پخته شد نه خیلی خام و نه خیلی پخته مثل کنگری که داخل خورشت می اندازید سپس زیر گاز را خاموش کنید و زوها را خیلی آرام از درون قابلمه بیرون آورید و داخل ظرف دیگری قرار دهید و مقداری سرکه و نمک مخلوط کنید سپس روی آن بریزید.

بعد از چند ساعت که زو ها مزده دار شدند البته طی این فاصله درب ظرف را رویش قراردهید تا عطر زو از بین نرود و اگر نیاز به نمک داشت به آن اضافه کنید سپس زو ها را به صورت آرام درون ظرفی که می خواهید ترشی در آن بریزید قرار دهید و مقداری  سرکه که روی آن ها را بپوشاند بریزید، سپس در جای خنک نگه داری کنید و  بعد از یکی دو روز به آن سر بزنید شاید به سرکه دوباره نیاز داشته باشد.

نکته مهم
زو گیاهی می باشد که طبع گرمی دارد و از خواص آن می توان به شستشوی کامل مثانه اشاره کرد.

در زمان آماده کردن ترشی زو بهتر است آن را در خارج از آشپزخانه قرار دهید زیرا بوی نامطبوعی از آن به مشام می‌رسد که بعد از به سرکه انداختن آن این بوی نامطبوع به عطری دل‌انگیز تبدیل می‌شود.1


ترشی غوره و غوره شور


مواد لازم برای ترشی غوره
غوره  500 گرم

 سرکه500 گرم 

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی غوره
از ترشی غوره برای کنار غذاها استفاده کنید خیلی خوشمزه می شود. می توانید غوره ها را شور کنید و از آن هنگام پخت غذا استفاده کنید.
 
ابتدا غوره های عسگری را دانه دانه کنید بعضی افراد با خوشه درست می کنند و سپس آن را بشویید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند. سپس داخل بطری شیشه ای تمیز غوره ها را بریزید شیشه تان هم باید کاملا خشک باشد سپس مقداری نمک روی آن ها بریزید بعد از آن روی غوره ها را با سرکه بپوشانید اگر خیلی ترش دوست نداشتید می توانید مقدار سرکه را نصف کنید و نصف دیگر آب جوشیده سرد بریزید.
 
درب شیشه را محکم ببندید و پس از دو هفته می توانید از ترشی غوره ها استفاده کنید.

طرز تهیه غوره شور
برای تهیه غوره شور ابتدا غوره عسگری را پاک کنید و دانه دانه کنید و تمیز بشویید و روی پارچه تمیزی پهن کنید تا آب آن برود و غوره ها خشک شوند.
 
بعد مقداری آب را با نمک بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود. سپس غوره ها را داخل شیشه بریزید. 

در نهایت آب نمک جوشیده و خنک شده را روی غوره ها بریزید تا جاییکه کاملا روی آن‌ها را بپوشاند.

درب ظرف را محکم ببندید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

غوره شور بعد از حدود 2 هفته آماده خوردن است. 

نکته برای تهیه غوره شور
بهتر است بعد از اولین استفاده از غوره غوره، آن را داخل یخچال نگهداری کنید. 
غوره غوره را می توانید داخل فریزر هم نگهداری کنید. برای نگهداری در فریزر از ظروف پلاستیکی دردار استفاده کنید.
 
 همچنین ظرف آن را معمولا بعد از شور انداختن، تا مدتی در جای آفتاب گیر قرار می دهند تا نور و گرمای خورشید به رسیدن آن سرعت ببخشد اما محیط خشک و خنک، احتمال فساد شور یا ترشی را کمتر خواهد کرد.2



ترشی بنه

بنه یا پسته کوهی یا ونوشک در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کردستان می‌روید. از صمغ و میوه گیاه بنه برای مصارف دارویی و صنعتی استفاده می‌کنند. همچنین با این گیاه ترشی درست می‌کنند که مانند ترشی خرفه یا دیگر ترشی‌هایی که با سبزیجات تهیه می‌شود، طعم و مزه‌ بسیار خوبی دارد. در ادامه طرز تهیه ترشی بنه را خواهید خواند.

مواد لازم برای ترشی خوشمزه بنه سبز و تازه
بنه یا ونوشک ۱ کیلوگرم

سرکه به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

سبزی (ترخون و نعناع) به مقدار لازم

فلفل سیاه، زیره، سیاه دانه به مقدار لازم

دستور تهیه ترشی بنه تاره
بنه را بشویید و در یک آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ برود.

بنه را می‌توانید با شاخه ترشی کرده و یا آن را دانه کنید. اگر دوست دارید دانه باشد، پس از شستن بنه‌ها را دانه کنید سپس در شیشه بریزید.

سبزی ترشی را بشویید و صبر کنید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را خرد کرده و به شیشه اضافه کنید.

سپس کمی فلفل سیاه، زیره و سیاه دانه به آن بیفزایید.

اکنون شیشه را از سرکه پر کنید.

شیشه را در یخچال بگذارید تا ترشی برسد.

توجه کنید که این ترشی سرکه را به خود می‌کشد، به همین دلیل باید هر چند روز یک بار به آن سر بزنید و اگر سرکه آن کم شده بود شیشه را از سرکه پر کنید.

پس از حداقل دو هفته ترشی آماده سرو است و می‌توانید آن را با انواع غذا‌ها نوش جان کنید.

طرز تهیه ترشی بنه شور
برای تهیه شور بنه، سرکه را حذف کرده و به ازای هر 10 لیوان آب جوشیده و سرد شده، یک لیوان نمک استفاده کنید. (البته میزان شوری به سلیقه شما بستگی دارد.) تنها نکته‌ای که در تهیه شور باید رعایت شود، این است که شما باید از آب جوشیده استفاده کنید و تمامی مواد را شسته و به خوبی خشک کنید تا از ایجاد کپک جلوگیری شود.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.beytoote.com
3.www.setare.com